tisdag 7 juni 2011

Vitchoklad cheesecake med jordgubbssås.

Här kommer ett recept på min absoluta favorit cheesecake. Den smakar väldigt somrigt o gott, o passar lika bra på kalas som till efterrätt. Eller varför inte bara till fredagsmyset? Gör den, ni kommer inte ångra er! ;)


Du behöver:
200 g digestivekex
75 g smör
400 g philadelphiaost
250 g kesella 10%
100 g vit choklad
1 dl strösocker
3 st ägg

1 paket frysta bär (jag tog jordgubbar)
ca 3-4 msk strösocker

Cheesecake:
Värm ugnen till 175 grader. 75 400 250 100 1 3
Mixa digestivekexen.
Smält smöret och blanda i kexsmulorna.
Tryck ut i rund form med löstagbar kant, 24 cm i diameter. Grädda i 10 minuter.
Tag ut formen och sänk ugnen till 150 grader.
Smält den vita chokladen över vattenbad eller på låg värme.
Vispa ihop philadelphiaosten, kesellan och sockret. Rör i chokladen och äggen i philadelphiaostsmeten.
Häll smeten i formen och grädda i 30 minuter. Låt svalna.
(jag fick dock ha kakan inne i nästan en timme innan jag vart nöjd)

Jordgubbssås:
Koka upp de fysta bären, o mosa dom lite om du känner för de. Ha i sockret. Klart!

Låt kakan stå en stund i kylen innan servering, då blir den godast ;)

3 kommentarer:

  1. menåh jag vill ju fortfarande göra den här (du la ut den i din andra blogg för läääääängesen) men jag får ju fan aldrig tummen ur! SATAN så god den ser ut!

    SvaraRadera
  2. Tusen tack för receptet! Ser fram emot att göra den till midsommar! Tack igen. Ser verkligen fram emot att följa den här bloggen. Trevlig helg!

    /Karin

    SvaraRadera